Gaziantep Üniversitesinde Uygulamalı Bitki Eğitimi
![](https://gaziantep.gen.tr/wp-content/uploads/2024/12/gaziantep-universitesinde-uygulamali-bitki-egitimi-5xgk4xZf-780x470.jpg)
Gaziantep Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü öğrencileri, bitki kimyasallarını derinlemesine öğrenmek amacıyla hem bitki yetiştiriyor hem de bu bitkilerle çeşitli çaylar hazırlıyor. Fakülte yönetimi, baharat bitkileri ve bitki çayları dersleri kapsamında, öğrencilerin teorik bilgilerini pratikte deneyimleyebilmeleri için kapsamlı bir uygulamalı eğitim programı başlattı.
Bu eğitim programı çerçevesinde, öğrenciler arazide kekik, zahter, sumak, kantaron, hatmi, tıbbi nane, kıvırcık nane, rezene, hibiskus ve tıbbi papatya gibi farklı bitkileri ektirerek, her bir bitkinin büyüme sürecini adım adım gözlemleme fırsatı buluyorlar. Yetişen bitkileri hasat ettikten sonra, kurutma işlemlerini gerçekleştiren öğrenciler, bu süreçte bitki kimyasallarını inceleme fırsatına sahip oluyorlar.
Öğrenciler, tüm bu aşamaları tamamladıktan sonra bitkisel çaylar hazırlayarak, bu çayların faydalarını ve olası zararlarını öğreniyor. Bu uygulama sayesinde, bitkilerin günlük hayatta nasıl kullanıldığına dair somut bir deneyim elde ediyorlar.
“Bitki kimyasallarını inceliyoruz”
Biyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nazım Şekeroğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, dersleri daha öğretici ve etkileşimli hale getirmek için bu uygulamalı eğitimi başlattıklarını vurguladı. Öğrencilerin üretim alanında bitkilerle iç içe dersler işlediklerini belirten Şekeroğlu, “Üretimini gerçekleştirdiğimiz bitkileri öğrencilerimizle beraber topluyoruz ve bu bitkilerin içerisindeki kimyasalları inceliyoruz. Daha sonra bu bitkilerin günlük yaşamda bitkisel ilaç, kozmetik, gıda ve baharat olarak nasıl kullanılabileceğini uygulamalı bir şekilde gösteriyoruz.” dedi.
Şekeroğlu, öğrencilerin bitkileri yetiştirirken her aşamasını dikkatle gözlemlediklerini belirterek, “Öğrencilere bitkilerin nasıl kurutulacağını, bunların ayrıştırılması ve saklanması için neler yapılması gerektiğini gösteriyoruz. Ayrıca, bu bitkileri laboratuvarımıza getirerek, öğrencilerimize içeriklerindeki birçok bitki kimyasalının nasıl ayrıştırılacağını gösteriyoruz. Bu süreçlerin ardından, bitkilerin nasıl kullanılacağı ve kullanıldığında hangi etkilere sebep olabileceği hakkında bilgi veriyoruz. Çünkü bu öğrenciler ileride biyolog, öğretmen veya uzman olacaklar. Amacımız, öğrencilerin bu alanda kendilerini en iyi şekilde geliştirmelerini sağlarken, toplumun da bu konudaki bilinçlenmesine katkıda bulunmaktır.” şeklinde konuştu.
“Her bitkinin ayrı bir faydası olduğunu öğrendik”
Biyoloji Bölümü öğrencisi Beyza Yıldırım, uygulamalı eğitim sayesinde bitkileri daha yakından tanıma fırsatı bulduğunu ifade etti. Yetiştirdikleri bitkilerle çay hazırladıklarını dile getiren Yıldırım, “Ders kapsamında teorik olarak edindiğimiz bilgileri pratikte uygulama fırsatı bulduk. Öncelikle arazide bitkilerimizi ektik, ardından topladık. Daha sonra kurutma işlemini gerçekleştirdik. Kurutma işleminin ardından bitkilerin nasıl demlendiğini, demlendikten sonra nasıl farklı renkler aldığını gözlemledik. Her bitkinin farklı sağlık faydaları olduğunu öğrendik.” şeklinde konuştu.
Bitki çaylarını hazırlamanın karmaşık bir süreç olduğunu vurgulayan Yıldırım, “Kış mevsimine girdik ve hastalıklar arttı. Bu nedenle bitki çaylarına olan ihtiyaç her geçen gün artıyor. Ancak bu çayların basit bir şekilde hazırlanmıyor; bunun ciddi bir emek ve zaman gerektirdiğini fark ettim.” ifadelerini kullandı.